Als Technisch Virtual assistant, ook wel online ondernemer werk ik meestal alleen en veel online. Daarbij zijn handige tools onmisbaar. Deze online tools geven me als online ondernemer de mogelijkheid bijna overal mijn werk te doen. Enige vereiste; een beetje stabiele wifi of hotspot verbinding. Het liefste zit ik achter mijn superluxe werkplek thuis. Van alle gemakken voorzien. Met een op op de juiste hoogte afgesteld bureau en een ergonomisch bureau stoel. Maar soms vind ik het ook heerlijk om op een andere lokatie te werken.
Ik probeer mijn werk zo efficiënt mogelijk in te richten. Ik hou heel erg van structuur en overzicht. Sommige Online tools zijn als online ondernemer onmisbaar. Welke tools ik het meeste gebruik en favoriet zijn? Lees ze hieronder.
Meeste gebruikte tools als online ondernemer
Online (en offline) tools die ik als online ondernemer veel gebruik zijn:
WordPress
Je website is je online visitekaartje, je uithangbord, je etalage. Je klanten trekker. Want vanuit je social media posts verwijs je bijna altijd naar je website voor meer informatie. Je website moet er dus zo goed mogelijk uitzien én liefst ook vindbaar zijn via de zoekmachines. Ik gebruik daarvoor WordPress. Een Content Management Systeem (CMS) waar ik al jaren een enorme fan van ben. En waar ik door de jaren heen alle kleine hoekjes van ontdekt heb. Een tool die ik ook gebruik voor mijn klanten die bij mij aankloppen voor een nieuwe website.
Moneybird
Ook als online ondernemer ontkom je er niet aan, je boekhouding! Ik gebruik Moneybird voor het doen van mijn boekhouding. Ik stuur er zowel offertes als facturen mee uit. Maar ook heel handig, met één druk op de knop mijn kwartaal aangifte voor de belasting. (TIP: Heb je nog geen Moneybird en zou je het wel eens willen proberen? Gebruik deze link voor een extra lange proefperiode van 120 dagen!)
Canva
Canva (pro). Om mooie visuals te maken. Voor social media zoals instagram en facebook. Maar ik maak er ook visuals mee voor ook voor op websites.
Adobe Photoshop en Adobe Lightroom
Naast Canva maak ik ook gebruik van Adobe Photoshop en Adobe Lightroom. Twee tools die ik gebruik voor het het bijsnijden en bewerken van foto’s gemaakt tijdens mijn Personal Branding shoots. Daar waar Canva nog nèt even ter kort schier komen deze twee handige tools om de hoek kijken.
Toggl
Toggl is een handige tool voor je het bijhouden van tijd. Tijd die ik voor mezelf bezig ben, het werken aan mijn bedrijf, zoals het schrijven van blogs, maken van social media post en optimaliseren van mijn processen. Of de tijd die ik bezig ben voor mijn klanten, het werken in mijn bedrijf.
LastPass
LastPass is een wachtwoordmanagementprogramma. Wachtwoorden in LastPass zijn beschermd met een hoofdwachtwoord en zijn lokaal gecodeerd. Maar LastPass is niet alleen handig voor het veilig opstaan van gebruikersnamen en wachtwoorden, maar ook veilige notities, creditcardgegevens en nog veel meer. Het is beschikbaar als plug-in voor diverse browsers.
Evernote
Evernote. Voor als ik handige en bruikbare artikelen tegenkom tijdens het rondklikken op internet. Dit kan inspiratie zijn voor een volgende blog of social media post. Of informatie die ik kan gebruiken om mijn klanten nog beter te helpen. Zie Evernote als een super uitgebreid bookmark/favorieten systeem. Maar het heeft ook mogelijkheden tot het bijhouden van to-do lijstjes en schrijven van notities.
Trello
Trello is een visuele tool waarmee je elk type project, workflow of het volgen van taken kan beheren. Voeg bestanden, checklists of zelfs automatisering toe.
Asana
Asana. Tegenwoordig gebruik ik steeds minder Trello en steeds meer maar Asana. Deze doet/is vrijwel hetzelfde als Trello. En ik ben Fan! Ik heb er verschillende borden in aangemaakt die mij helpen mijn werk met meer structuur uit te voeren. Zo heb ik elke week en maand een aantal vaste to-do’s (mijn bord ToDo), heb ik een content kalender gemaakt en een zogenaamd brainstorm / ideeën bord. Alle taken op deze borden komen samen in één groot gezamenlijk overzicht. Zo handig! Had ik al gezegd dat van structuur en overzicht hou!
Zapier
Zapier is een online tool waarmee diverse apps met elkaar gekoppeld kunnen worden. Hierdoor worden veel werkzaamheden die eerst handmatig uitgevoerd moesten worden nu geautomatiseerd afgehandeld via Zapier. Ik heb ermee zitten stoeien en ik zie de voordelen er zeker van in.
Zo heb ik een ‘zap’ aangemaakt die een taak aangemaakt in Google tasks automatisch doorzet naar een van mijn Asana borden.
Meta Business Suite
Meta Business Suite, voorheen Facebook for Businessis een gratis tool die Facebook-, Instagram- en chatberichtentools op één plek samenbrengt. Zo kun je tijd besparen, contact leggen met meer mensen en betere zakelijke resultaten behalen. Ik plan er mijn Instagram en Facebook berichten mee in.
Diversen
En dan nog enkele tools die als online ondernemer zeker niet aan mijn lijstje mogen ontbreken. Denk aan Zoom en/of Skype. Ik gebruik het om contact te houden met klanten en videocalls in te plannen. En cloud opslag als Onedrive, Dropbox, Google Drive en iCloud. Zodat ik overal en altijd bij mijn bestanden kan en deze eventueel kan delen met klanten. Mijn favoriet is overigens Onedrive. Daarnaast gebruik ik Google Drive ook als opslag voor back-up’s van mijn WordPress websites.
Automatiseringen en koppelingen
Ook heb ik diverse tools aan elkaar gekoppeld zodat bepaalde werkzaamheden een stuk minder tijd kosten. Het zorgt voor een stuk meer efficiëntie binnen mijn bedrijf.
Kortom, genoeg tools die mij als online ondernemer het leven een stuk makkelijker maken.
Ben jij ook een online ondernemer en wil je weten welke online tools voor jou handig zouden zijn, of welke onderlinge koppelingen er gemaakt zouden kunnen worden? Stuur me dan een bericht via mijn contactformulier of spreek me aan via een van mijn social media kanalen.